A kérdés bővebben
Két napja nem tudok sok helyre levelet küldeni, mert az kézbesíthetetlenként visszapattan, egy angol nyelvű hibaüzenettel:
Service unavailable; Client host [XX.XX.XX.XX] blocked using safe.dnsbl.sorbs.net; Currently Sending Spam See: http://www.sorbs.net/lookup.shtml?XX.XX.XX.XX; from= to= proto=ESMTP helo=
Mi az oka a hibának, és mi lehet a megoldás?
Válasz
A hiba oka több is lehet.
Egy biztos, az a levélküldő szerver, amelyen keresztül Ön is levelezne, tiltólistára került, mert azon keresztül valakik SPAM-eket küldtek ki.
Az esetek túlnyomó részében ezeket a SPAM-eket féregprogramok, SPAM-botok küldik. Elég, ha a gép összeszed valamilyen vírust, amelynek a fő tevékenységei közé tartozik a spammelés, és a gépet a felhasználó tudta nélkül illegális tevékenységre használja.
Általában olyankor okoz ez komoly gondot, ha a vállalat levélküldő szerverének a címe kerül fel emiatt a tiltólistákra.
Ilyenkor a helyi rendszergazdát kell megkérni, hogy állítsa be úgy a levelezést, hogy a tűzfalon kimenő levél csak a szervernek legyen engedélyezve, az alhálózat többi gépének ne.
Amennyiben a szerver kívülről is elfogad levéltovábbítási kérelmet, úgy az engedélyezett felhasználók mindegyike változtassa meg a jelszavát, mert az is lehet, hogy valamelyikük azonosítóját feltörték.
Ha a sérülékenységet sikerült megoldani - beleértve a gépeken lévő kártevők eltávolítását is -, és a rendszert az ilyen támadások ellen felkészíteni, akkor meg kell kezdeni a leiratkozási folyamatot. Vélhetőleg nem csak egy helyen szerepel tiltólistán a szerver, ezt ellenőrizni kell pl. egy ilyen eszközzel.
A rendszergazdának fel kell keresnie azokat az oldalakat, ahol szerepel a szerver címe a listákon, és mindenhol meg kell kezdeni a leiratkozást.
Fontos: leiratkozni le lehet anélkül is, hogy a hibát elhárítanánk, de csak pár alkalommal. Ha ugyanamiatt a hiba miatt többször kerül egy szerver a listára, annak az eltávolíttatása egy idő útán csak komoly összegek kifizetésével lesz lehetséges.
Amennyiben a levélküldő szerverünk a Google, a Freemail vagy a UPC szervereinek valamelyike, úgy meg kell kérni a címzett szervezetet, hogy tegyék fehérlistára a fenti szolgáltatók szervereit, ugyanis ezen kiszolgálók egyike - vagy egyszerre akár több is - mindig szerepel a feketelistákon. Ha a levélküldő szerverünk más internetszolgáltatóhoz tartozik, akkor az ügyfélszolgálaton kell jeleznünk a problémát.